Урок № 63 | Пiдсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв’язування рiвнянь, що зводяться до квадратних рiвнянь та їх використання для розв’язування текстових задач»
Урок № 63
Пiдсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв’язування рiвнянь, що зводяться до квадратних рiвнянь та їх використання для розв’язування текстових задач»
Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання i вміння учнiв щодо можливостi та способiв застосування розв’язання квадратного рiвняння для розкладання квадратного тричлена на лiнiйнi множники, розв’язування бiквадратних та дробово-рацiональних рiвнянь, а також текстових задач фiзичного та геометричного змiсту.
Тип уроку: систематизацiя та узагальнення знань i вмiнь.
Наочнiсть та обладнання: опорнi конспекти.
Хiд уроку
І. Органiзацiйний етап
ІІ. Перевiрка домашнього завдання
Щоб зекономити час, ретельнiй перевiрцi пiдлягають лише вправи на застосування алгоритму, вивченого на попередньому уроцi.
ІІІ. Формулювання мети i завдань уроку, мотивацiя навчальної дiяльностi учнiв
Основна дидактична мета та завдання на урок цiлком логiчно випливають з мiсця уроку в темi – оскiльки урок останнiй, пiдсумковий, то важливим є питання про повторення, узагальнення та систематизацію знань та вмiнь, набутих учнями в ходi вивчення теми. Таке формулювання мети створює вiдповiдну мотивацiю дiяльностi учнiв.
ІV. Повторення та систематизацiя знань
Залежно вiд рiвня пiдготовки учнiв, їх роботу вчитель може органiзувати рiзними способами: або як самостiйну роботу з теоретичним матерiалом (наприклад, за пiдручником або за конспектом теоретичного матерiалу повторити змiст основних понять теми або ж скласти схему, що вiдображає логiчний зв’язок мiж основними поняттями теми, тощо), або традицiйно провести опитування (у формi iнтерактивної вправи) за основними питаннями теми.
Виконання усних вправ
1. Який многочлен називають квадратним тричленом? Наведiть приклади.
2. Назвiть коефiцiєнти квадратного тричлена.
3. Що називають коренем квадратного тричлена?
4. Скiльки коренiв має квадратний тричлен, якщо його дискримiнант:
а) бiльше вiд нуля; б) дорiвнює нулю; в) менше вiд нуля?
5. Наведiть приклади рiвнянь, що зводяться до квадратних.
6. Який план розв’язання рiвняння:
a) б) в)
7. За яким планом здiйснюється розв’язування задачi на складання рiвняння?
V. Повторення та систематизацiя вмiнь
Зазвичай цей етап уроку проводиться у формi групової роботи, мета якої полягає в тому, щоб учнi самi сформулювали та випробували узагальнену схему дiй, якої вони мають дотримуватись у розв’язуваннi типових завдань, подiбнi до яких будуть винесенi на контроль.
Наприклад, типовими завданнями теми «Квадратний тричлен.
Розв’язування рiвнянь, що зводяться до квадратних рiвнянь та їх використання для розв’язування текстових задач» є завдання:
• знайти коренi квадратного тричлена та розкласти квадратний тричлен на множники за формулою;
• скоротити рацiональний дрiб, чисельник та (або) знаменник якого мiстить квадратнi тричлени, розклавши їх попередньо на множники за формулою;
• розв’язати бiквадратне (дробово-рацiональне, рiвняння вищого степеня), що зводиться до квадратного за певним алгоритмом;
• скласти та розв’язати вiдповiдно до умови текстової задачi рiвняння, що зводиться до квадратного.
Пiсля складання списку основних видiв завдань учитель об’єднує учнiв у робочi групи (за кiлькiстю видiв завдань) i завдання кожної з груп формулюється як «Скласти алгоритм розв’язування завдання…» (кожна з груп отримує iндивiдуальне завдання). На складання алгоритму кожнiй із груп вiдводиться певний час, за який учасники групи мають скласти алгоритм, записати його у виглядi послiдовних крокiв, пiдготувати презентацiю своєї роботи. По закiнченнi вiдбувається презентацiя виконаної роботи кожною з груп. Пiсля презентацiї – обов’язкове випробування алгоритмiв: причому бажано, щоб групи обмiнялись алгоритмами i перевiрили їх застосування не на одному, а на кiлькох завданнях. Пiсля випробування – обов’язкова корекцiя та пiдбиття пiдсумкiв.
VІ. Пiдсумки уроку
Пiдсумком уроку узагальнення та систематизацiї знань i вмінь учнiв є, по-перше, складенi самими учнями узагальненi схеми дiй під час розв’язування типових завдань, по-друге – здiйснення учнями необхiдної частини свiдомої розумової дiяльностi – рефлексiї – вiдображення кожним учнем особистого сприйняття успiхiв, та найголовнiше – проблем, над якими слiд ще попрацювати.
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити складенi на уроцi алгоритми.
2. Використовуючи складенi алгоритми, виконати завдання домашньої контрольної роботи.
Домашня контрольна робота
1. Периметр прямокутника дорiвнює 20 см. Знайдiть його сторони, якщо його площа дорiвнює 24 см2.
2. Шлях вiд пункту A до пункту B, який становить 20 км, турист мав подолати за певний час. Однак його було затримано з виходом на 1 год, тому вiн був змушений збiльшити швидкiсть на 1 км/год, щоб лiквiдувати запiзнення. З якою початковою швидкiстю мав рухатися турист?
3. Розв’яжiть рiвняння: а)
4. Через одну трубу можна наповнити басейн на 9 год швидше, нiж через другу спорожнити цей басейн. Якщо одночасно включити обидві труби, то басейн наповниться за 40 год. За скільки годин перша труба може наповнити, а друга — спорожнити басейн?