Урок № 26
Властивостi степеня з цiлим вiд’ємним показником
Мета: закрiпити знання учнiв про означення та властивостi степеня з цiлим (вiд’ємним) показником та сформувати вмiння використовувати їх для розв’язування вправ на обчислення значень числових виразiв та перетворень виразiв зi змiнними.
Тип уроку: вiдпрацювання навичок, дiагностика засвоєння.
Наочнiсть та обладнання: опорнийконспект «Степiнь з цiлим вiд’ємним показником».
Хiд уроку
І. Органiзацiйний етап
ІІ. Перевiрка домашнього завдання
Для того щоб урiзноманiтнити роботу учнiв, проводимо ігровий момент «Знайди помилку» (за вправами домашньої роботи).
Для «сильних» учнiв пропонуємо iндивiдуальнi завдання на картках.
ІІІ. Формулювання мети i завдань уроку
Проведена перевiрка виконання домашнього завдання та аналiз можливих помилок самi по собi створюють мотивацiю учнiв до дiяльностi щодо усунення причини помилок (корекцiї знань), а також удосконалення вмiнь. Тому саме корекцiя знань учнiв щодо змiсту означення та властивостей степеня з цiлим показником та вiдпрацювання вмінь учнiв виконувати перетворення рацiональних виразiв, що мiстять степенi з цiлими показниками, iз застосуванням вивчених алгоритмів виконання перетворень i становлять основну дидактичну мету уроку.
ІV. Актуалiзацiя опорних знань та вмiнь
З метою успiшного сприйняття учнями навчального матерiалу уроку перед вивченням нового матерiалу слiд активiзувати такi знання i вмiння учнiв: означення i властивостi степеня з цілим показником та спосiб застосування для обчислення значень числових виразiв, що мiстять степенi з цiлим показником, а також для перетворення рацiональних виразiв, що мiстять степенi з цiлим показником.
Виконання усних вправ
1. Подайте вирази у виглядi одночлена:
2. Спростiть вирази:
3. Обчислiть значення виразiв найзручнiшим способом:
V. Вiдпрацювання вмiнь
Виконання письмових вправ
З метою формування сталих умiнь, що згодом перетворяться на сталi навички застосування властивостей степеня з натуральним показником, вправи для письмового розв’язування мають бути складенi так, щоб кожна вимагала вiд учнiв застосування всiх 5_ти властивостей степеня. Формулювання самих завдань може повторювати змiст завдань попереднього уроку (звiсно, на бiльш високому рiвнi складностi).
Основну увагу на уроцi придiляємо формуванню сталих умiнь перетворювати вирази iз застосуванням вивчених властивостей степеня. При цьому вчитель може наголосити на тому, що в результатi виконаних дiйу вiдповiдi можна дiстати степiнь iз цiлим вiд’ємним показником, при цьому, якщо iнакше не сказано в умовi, не обов’язково переходити до виразiв зi степенями з натуральним показником. Також слiд нагадати про те, що, перетворюючи вирази, якi мiстять степенi, основи яких – числа, учнi повиннi намагатися подати компоненти виразiв у виглядi степенiв з однаковими основами.
Для реалiзацiї дидактичної мети на цьому уроцi слiд розв’язати завдання такого змiсту:
1. Обчислення значень числових виразів (попередньо застосувавши вiдповiдну властивiсть степеня).
1) Обчислiть:
а) б) в) г)
д) е)
2) Обчислiть: а) б) в)
3) Обчислiть:
а) б) в) г)
д) е) ж) з)
2. Подання виразу у виглядi степеня з поданою основою (степенi або мають однакову основу або потребують переходу до однiєї основи).
1) Подайте вираз у виглядi степеня з основою 3 i знайдiть його значення:
а) б) в) г)
2) Подайте у виглядi степеня з основою 5 вираз, в якому m — цiле:
а) б) в)
3. Спрощення виразiв.
1) Спростiть вираз:
а) б) в)
г) д) е)
2) Спростiть вираз:
а)
б)
в)
3) Спростiть вираз:
а) б) в) г)
4) Спростiть вираз:
а) б)
в) г)
4. Логiчнi вправи та завдання пiдвищеного рiвня складностi для учнiв, якi мають достатнiй та високий рiвні знань.
1) Спростiть вираз: а) б)
2) Доведiть, що при будь_якому цiлому n рiвнiсть є правильною:
а) б)
3) Знайдiть пропущений вираз:
5. На повторення вправи, що передбачають перетворення рацiональних виразiв.
1) Спростiть вираз:
а)
б)
VІ. Пiдсумки уроку
Самостiйна робота № 6
Варiант 1 Варiант 2
1. Виконайте дiї:
а) б) в) г)
а) б) в) г)
2. Спростiть вираз:
а) б)
а) б)
3. Обчисліть:
VІІ. Домашнє завдання
1. Повторити змiст означення та властивостей степеня з цiлим вiд’ємним показником.
2. Виконати вправи iншого варiанта самостiйної роботи (провести аналiз помилок за розданими розв’язаннями).
3. Повторити правила виконання множення i дiлення числа на розрядну одиницю (довiдник, 5 клас).