Урок № 10 | Пiдсумковий урок

Урок № 10
Пiдсумковий урок
Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання i способи дiй, якi опанували учнi пiд час вивчення теми «Рацiональнi вирази. Рацiональнi дроби. Основна властивiсть дробу, додавання i віднімання рацiональних дробiв».
Тип уроку: систематизацiя та узагальнення знань i вмiнь.
Наочнiсть та обладнання: опорнi конспекти № 1–3.

Хiд уроку
І. Органiзацiйний етап
ІІ. Перевiрка домашнього завдання
З метою економiї часу ретельнiй перевiрцi пiдлягають лише вправи на застосування алгоритму, вивченого на попередньому уроцi (або зiбрати зошити з виконаною домашньою самостiйною роботою № 2).

ІІІ. Формулювання мети i завдань уроку, мотивацiя навчальної дiяльностi учнiв
Основна дидактична мета та завдання на урок цiлком логiчно випливають iз мiсця уроку в темi – оскiльки урок є останнiм, пiдсумковим, то актуальним постає питання про повторення, узагальнення та систематизацiю знань та вмiнь, набутих учнями в ходi вивчення теми. Таке формулювання мети створює вiдповiдну мотивацiю дiяльностi учнiв.

ІV. Повторення та систематизацiя знань
Залежно вiд рiвня пiдготовки, вчитель може органiзувати роботу учнiв рiзними способами: або як самостiйну роботу з теоретичним матерiалом (наприклад, за пiдручником або за конспектом теоретичного матерiалу повторити змiст основних понять теми, або ж скласти схему, що вiдображає логічний зв’язок мiж основними поняттями теми, тощо), або традиційно провести опитування (у формi iнтерактивної вправи) за основними питаннями теми.
Виконання усних вправ
1. Якi вирази називають цiлими? Наведiть приклади.
2. Якi вирази називають дробовими? Наведiть приклади.
3. Якi вирази називають рацiональними? Якi з наведених рацiональних виразiв цiлi? Якi дробовi?  
4. Якi значення змiнних, що входять до виразу, називають допустимими значеннями?
5. Як формулюється основна властивiсть дробу?
6. Що вiдбувається зi знаком дробу, якщо змiнити знак його чисельника i знаменника; чисельника; знаменника?
7. Як додати дроби з однаковими знаменниками? Наведiть приклади.
8. Як виконати вiднiмання дробiв з однаковими знаменниками? Наведiть приклади.
9. Як знайти спiльний знаменник поданих рацiональних дробiв? Наведiть приклади.
10. Як додати (вiдняти) дроби з рiзними знаменниками? Розкажiть на прикладi дробiв: а)   i   б)   i  
11. Як додати (вiдняти) рацiональний дрiб i цiлий вираз? Покажiть це на прикладi виразiв
  i   

V. Повторення та систематизацiя вмiнь
Зазвичай цей етап уроку проводиться у формi групової роботи, мета якої полягає в тому, щоб учнi самi сформулювали та випробували узагальнену схему дiй, якої вони мають дотримуватись, розв’язуючи типовi завдання, подiбнi до яких будуть винесенi на контроль.
Наприклад, типовими завданнями теми «Рацiональнi вирази» є завдання:
Скоротити рацiональнi дроби.
Перетворити в рацiональний дрiб суму або рiзницю двох або бiльшого числа рацiональних виразiв.
Знайти допустимi значення змiнної в рацiональному виразi.
Довести, що значення рацiонального виразу, що дорiвнює сумi або рiзницi рацiональних дробiв (iз цiлими виразами), не залежить від значення змiнної, що мiститься в цьому виразi.
Знайти значення рацiонального виразу при деякому значеннi змiнної (або виразiв зi змiнними).
Пiсля складання списку основних видiв завдань учитель формує робочi групи учнiв (за кiлькiстю видiв завдань) i завдання кожної з груп формулюється так: «Скласти алгоритм розв’язання завдання…» (кожна з груп отримує iндивiдуальне завдання). На складання алгоритму кожнiй iз груп вiдводиться певний час, за який учасники групи мають скласти алгоритм, записати його у виглядi послiдовних крокiв, пiдготувати презентацiю своєї роботи. По закiнченнi відбувається презентацiя виконаної роботи кожною з груп. Пiсля презентацiї – обов’язкове випробування алгоритмiв: причому бажано, щоб групи обмiнялись алгоритмами i перевiрили їх застосування не на одному, а на кiлькох завданнях. Пiсля випробування – обов’язкова корекцiя та пiдбиття пiдсумкiв.

VІ. Пiдсумки уроку
Пiдсумком уроку узагальнення та систематизацiї знань i вмiнь учнiв є, по_перше, складенi самими учнями узагальненi схеми дiй пiд час розв’язування типових завдань, по_друге – здiйснення учнями необхiдної частини свiдомої розумової дiяльностi учнiв – рефлексiї – вiдображення кожним учнем власного сприйняття своїх успiхiв, та найголовнiше – проблеми, над якими слiд ще попрацювати.
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити складенi на уроцi алгоритми.
2. Використовуючи складенi алгоритми, виконати завдання домашньої контрольної роботи № 1.

Домашня контрольна робота
1. Скоротiть дроби:  а)   б)   в)  
2. Подайте у виглядi дробу вирази:
а)   б)   в)   г)   д)  
3. Спростiть вираз  
4. Знайдiть значення виразу: а)   при   б)   при  
5. Доведiть, що при всiх допустимих значеннях a вираз тотожно дорiвнює нулю:

6. Знайдiть допустимi значення змiнної у виразi