Урок № 22 | Пiдсумковий урок з теми «Множення i дiлення рацiональних дробiв»

Урок № 22
Пiдсумковий урок з теми «Множення i дiлення рацiональних дробiв»
Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання i способи дiй, якi опанували учнi пiд час вивчення теми «Множення i ділення рацiональних дробiв. Рацiональнi рiвняння».
Тип уроку: систематизацiя та узагальнення знань i вмiнь.
Наочнiсть та обладнання: опорнi конспекти.

Хiд уроку
І. Органiзацiйний етап
ІІ. Перевiрка домашнього завдання
З метою економiї часу ретельнiй перевiрцi пiдлягають лише вправи на застосування алгоритмiв, вивчених на попередньому уроцi та складених учнями вдома.

ІІІ. Формулювання мети i завдань уроку, мотивацiя навчальної дiяльностi
Основна дидактична мета та завдання на урок цiлком логiчно випливають з мiсця уроку в темi – оскiльки урок є останнiм, пiдсумковим, то першочерговим постає питання про повторення, узагальнення та систематизацiю знань та вмiнь, набутих учнями в ходi вивчення теми. Таке формулювання мети створює вiдповiдну мотивацiю дiяльностi учнiв.

ІV. Повторення та систематизацiя знань
Залежно вiд рiвня пiдготовки учнiв, їх роботу вчитель може органiзувати рiзними способами: або як самостiйну роботу з теоретичним матерiалом (наприклад, за пiдручником або за конспектом теоретичного матерiалу повторити змiст основних понять теми, або ж скласти схему, що вiдображає логічний зв’язок мiж основними поняттями теми, тощо), або традиційно провести опитування (у формi iнтерактивної вправи) за основними питаннями теми (див. уснi вправи), активно використовуючи вiдомостi, вмiщенi в опорних конспектах).
Виконання усних вправ
1. Назвiть приклади дробових виразiв; рацiональних виразiв; рацiональних дробiв.
2. Сформулюйте основну властивiсть дробу.
3. За яким алгоритмом виконуються дiї:
а) додавання i вiднiмання рацiональних дробiв з однаковими знаменниками;
б) додавання i вiднiмання рацiональних дробiв з рiзними знаменниками;
в) множення рацiональних дробiв;
г) пiднесення рацiонального дробу до степеня;
д) дiлення рацiональних дробiв?
4. Яка послiдовнiсть виконання дiй у виразi:  
5. Пояснiть хiд розв’язання рiвнянь:

V. Повторення та систематизацiя вмiнь
Зазвичай цей етап уроку проводиться у формi групової роботи, мета якої полягає в тому, щоб учнi самi сформулювали та випробували узагальнену схему дiй, якої вони мають дотримуватись, розв’язуючи типовi завдання, подiбнi до яких будуть винесенi на контроль.
Наприклад, типовими завданнями теми «Множення i дiлення рацiональних дробiв. Перетворення рацiональних виразiв» є завдання:
1. Перетворити добуток рацiональних дробiв у рацiональний дрiб.
2. Перетворити у рацiональний дрiб частку рацiональних дробiв.
3. Перетворити у рацiональний дрiб будь-який рацiональний вираз.
4. Розв’язати найпростiше рацiональне рiвняння або задачу, що передбачає складання та розв’язування рацiонального рiвняння.
Пiсля складання списку основних видiв завдань учитель створює робочi групи учнiв (за кiлькiстю видiв завдань), i завдання кожної з груп формулюється як «Скласти алгоритм розв’язання завдання…» (кожна з груп отримує індивідуальне завдання). На складання алгоритму кожнiйiз груп вiдводиться певнийчас, за якийучасники групи мають: скласти алгоритм, записати його у виглядi послiдовних крокiв, пiдготувати презентацiю своєї роботи. По закiнченнi вiдбувається презентацiя виконаної роботи кожною з груп. Пiсля презентацiї – обов’язкове випробування алгоритмiв: причому бажано, щоб групи обмiнялись алгоритмами i перевiрили їх застосування не на одному, а на кiлькох завданнях. Пiсля випробування – обов’язкова корекцiя та пiдбиття пiдсумкiв.

VІ. Пiдсумки уроку
Пiдсумком уроку узагальнення та систематизацiї знань i вмінь учнiв є, по_перше, складенi самими учнями узагальненi схеми дій під час розв’язування типових завдань, по_друге – здiйснення учнями необхiдної частини свiдомої розумової дiяльностi учнiв – рефлексiї –
вiдображення кожним учнем особистого сприйняття успiхiв, та найголовнiше – проблеми, над якими слiд ще попрацювати.
VІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити складенi на уроцi алгоритми.
2. Використовуючи складенi алгоритми, виконати завдання домашньої контрольної роботи № 2.

Домашня контрольна робота № 2
1. Виконайте дiї: 
а)   б)   в)   г)   д)  
2. Спростiть вираз   i знайдiть його значення при a = 3.
3. Розв’яжiть рівняння  
4. Спростiть вираз: а)   б)  
5. Розв’яжiть рiвняння: а)   б)